tisdag 5 november 2013

Skistar


SkiStar driver alpin skidverksamhet i Sverige och Norge inom två affärsområden:

Destinationerna: omfattar i huvudsak skidåkning, logiförmedling, skidskola och skiduthyrning i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil .  

Fastighetsutveckling: omfattar byggnationer och exploatering.

Skistar har väldigt mycket fasta kostnader vilket gör att vinsten är i stor grad beroende av hur många gäster man har. Rimligtvis så tjänar man grova pengar på att fler gäster bokar rum då man garanterat har bra marginaler på alla kringtjänster såsom skidpass. Liften får ju gå oavsett hur många det är som vill använda den så kostnaden stiger inte så mycket om fler använder den. Sjunker antalet gäster så står man kvar med höga fasta kostnader och får se vinsten minska. Ökar däremot antalet gäster så ökar vinsten, det optimala borde vara att ha en hög och jämn beläggningsgrad i stugorna.


Beläggningsgraden var 2009/2010 79% fast därefter har det gått utför till som lägst 70% 2011/2012. Dock så gick den upp till 74% 2012/2013. Rimligtvis  så bör vinsten öka kraftigt om man kan återgå till historiska nivåer.


Vad är det då som talar för att vinsten ska öka?


  • All vinst görs så klart under vintern och normalt sett så har ju de flesta ett jobb att gå till så då blir det svårt att åka skidor. Men det finns ju röda dagar och dessa ligger lämpligt eller olämpligt placerade varje år. I år så är det mycket gynnsamt för arbetstagarna, se länk: http://www.dn.se/ekonomi/langledigt-ar-mumma-for-skistar/ 
  • SEK har försvagats mot EUR jämfört med förra året vilket gör Sverige ett billigare resmål för personer från andra länder inklusive Danmark som har sin valuta knuten till EUR.
  • Enligt VD så ökar intresset för en skidsemester efter en varm sommar.
  • Insiders har ökat på sista tiden, båda Paulsson-bröderna (huvudägare och med i styrelsen) har köpt. Mats Qviberg (styrelsemedlem) har även han handlat.

Hur mycket aktien kan stiga går omöjligt att säga då det är svårt att gissa hur beläggningsgraden kommer att se ut. Men det ska nog mycket till för att resultatet ska bli sämre än föregående år och därmed bör nedsidan i aktien vara begränsad. Det blir således ett köp där aktien ska säljas efter ca 6 månader när man vet hur säsongen gått.


Jag säger som Mohnish Pabrai Heads I Win, Tails I Don’t Lose Much

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar